Du är på väg till vår näringslivswebbplats. Här hittar du allt om näringsliv i Knivsta – från etableringsmöjligheter till företagarnätverk.

Du är på väg till kommunens karriärwebbplats Jobba i Knivsta.
Se vad vi erbjuder!

Kontakta oss via Kontaktcenter eller nyttja vår självservice

Välkommen till Självservice!

Välj e-tjänster eller blanketter för att utföra ditt ärende till kommunen.
För de flesta ärenden får du ladda ned en blankett, fylla i och skicka in med vanlig post.
Vi erbjuder också e-tjänster, flera av dem inom områdena Förskola och skola respektive Bygga, bo och miljö.
Vår e-tjänsteportal fungerar i de flesta webbläsare, dock ej Internet Explorer.

Se kortfattad information på andra språk eller använd
Google translate för att översätta webbplatsen

Välkommen att lyssna på Knivsta.se

Sök på webbplatsen

Frågor och svar om gatubelysning

Här har vi samlat frågor och svar för dig som vill veta mer om belysning på våra gator, gång- och cykelvägar i kommunen.

På vilka vägar sköter kommunen gatubelysningen?

Kommunen står för gatubelysning där vi äger vägen. Även vägar som ägs av någon annan än kommunen, till exempel Trafikverket, kan ha kommunal gatubelysning om det är betydande för säkerheten. Det kan handla om en skolskjutshållplats eller ett gång - och cykelstråk till och från en skola.

Vem är ansvarig för den kommunala gatubelysningen i Knivsta?

Knivsta kommun är ytterst ansvarig. Kommunen har lejt ut driften och underhållet av gatubelysningen till entreprenören Vattenfall Services Nordic AB. De åker runt i kommunen två gånger per år – på hösten och tidig vår - och tittar till alla belysningspunkter (en så kallad rondering). Under tiden mellan dessa ronderingar vill vi gärna ha hjälp av allmänheten att felanmäla belysning som inte fungerar.

Hur gör jag för att felanmäla trasig belysning?

Länk till Felanmälan gatubelysningöppnas i nytt fönster

Ange gatuadress för felet. Om det handlar om belysning längs en gång- och cykelbana beskriver du istället felets läge (till exempel ”fjärde lampan på höger sida från korsningen”). Om du ser att det finns ett nummer på stolpen får du gärna ange det, men det är inget krav. En beskrivning av var stolpen finns fungerar också bra.

När jag felanmält en trasig gatlampa – hur snabbt blir den lagad?

När vi får in en felanmälan rapporterar vi den till vår entreprenör som lägger in ärendet i sin planering. Om den trasiga lampan bedöms vara avgörande för säkerhet och trygghet så lagas den omgående. Men om lampan inte bedöms vara avgörande så lagas det inte direkt utan får ibland vänta till en större utkallning i området.

Att kommunen inte lagar enstaka lampor som inte bedöms ha direkt avgörande betydelse för säkerhet och trygghet handlar om att vi vill hushålla med kommunens resurser. Om flera lampor på samma gata inte fungerar och vi bedömer att säkerheten och tryggheten blir sämre så lagas dessa lampor givetvis med prioritet.

Jag har felanmält en lampa och inget händer. Varför?

Kommunen prioriterar att åtgärda belysningsfel som påverkar trafiksäkerhet och trygghet. Ibland händer det att vissa fel är komplicerade att åtgärda, som vissa kabelfel och större anläggningsfel. Då tar det längre tid att få fungerande belysning igen.

Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du skickar in dina synpunkter – du hjälper oss i vårt arbete med att utveckla webbplatsen.

Sidan uppdaterades: 4 december 2019